Veel soorten scootersloten zijn gelijk aan sloten voor de motorfiets. Eerder schreven we een artikel over de verschillende typen motorsloten. Met name bij de ART gekeurde sloten is er wel verschil. Het geadviseerde aantal ART sterren dat een scooterslot moet hebben ten opzichte van een motorslot wijkt af. Een scooterslot moet minimaal 3 en een motorslot 4 sterren hebben. Over het algemeen zijn ART motorsloten zwaarder en robuuster.
Voor een fiets zijn er wel verschillende sloten die niet gebruikt kunnen worden op de scooter en visa versa. Denk bijvoorbeeld aan het ringslot. Deze is in principe enkel voor de fiets bedoeld en past niet op een scooter. Bij een fiets kun je bijvoorbeeld geen handhendelslot gebruiken dat voor een scooter of motor bedoeld is.
Bij scootersloten die soortgelijk zijn aan fietssloten wijkt ook enkel het aantal voorgestelde ART sterren af. Een fietsslot hoeft in principe enkel 2 sterren te hebben. Het verschil tussen de ART slot-varianten is dat fietssloten lichter en minder robuust zijn. Bij een kettingslot uit zich dat bijvoorbeeld in kleinere en dunnere schakels.
Heb je een scooter met genoeg opbergruimte, zoals de veelvoorkomende opbergruimte onder het buddyseat dan kun je ook een ART slot uit de hogere klasse nemen, zoals een ART4 slot. Dit slot is eigenlijk bedoeld voor motorfietsen. Het is weliswaar zwaarder, maar daarvoor is de diefstalpreventie waarde een stuk hoger.
Al met al zijn er verschillen en is het een bepaald type slot vaak handiger voor een scooter dan bij een ander voertuig. Zo is een beugelslot vaak handiger voor een scooter dan voor een motorfiets of fiets. De reden hiervoor is dat de reden is wederom meeste scooters opbergruimtes hebben die een motor of fiets standaard niet hebben. Wij behandelen alle typen sloten die geschikt worden geacht voor de scooter en zullen ook aangeven wat de nadelen en voordelen zijn.